Historie

Nádraží v Horním Jiřetíně bylo součástí Duchcovsko-podmokelské dráhy, samotná nádražní budova byla postavena počátkem 70. let 19. století. Zcela přesně víme, že první vlak ​pravidelné dopravy kolem ní projel 19. prosince roku 1872.

Duchcovsko – podmokelská dráha, jejíž součástí byl i úsek z Litvínova do Jirkova, vznikla jako konkurence Ústecko – teplické dráhy. Nová trať byla určena především pro dopravu uhlí z hnědouhelné pánve do přístavu v Podmoklech, dnes v Děčíně. Trasa vedla náročným terénem v blízkosti Krušných hor. Kvůli nízkému těžebnímu výkonu začínajících hlubinných šachet a menšímu množství přepravovaných nákladních vagónů byla na počátku svého fungování prodělečná. Proto byla už v roce 1892 zestátněna. Díky využití moderních technologií záhy těžba uhlí prudce rostla a po trati se přepravovalo několik tisíc vagónů denně. Dokonce se zvažovalo její rozšíření o druhou kolej. 

Nádražní budova v Horním Jiřetíně zapadá do rozsáhlé skupiny typologicky podobných staveb vzniklých za Rakouska-Uherska. Každá dráha si zachovávala svůj vlastní specifický styl. Nádražní objekty na podmokelské dráze se lišily hlavně počtem okenních os hlavního průčelí. V Horním Jiřetíně se jedná o pět os. Na její původní trase lze dohledat menší objekty se třemi osami nebo naopak větší budovy.

V průběhu let se na naší budově dělaly pouze méně významné stavební úpravy, konkrétně fasády, vnitřní instalace a podobně. Zcela identická stavba se nacházela i v Litvínově, ale dnes je zmodernizovaná a z původního vzhledu zbyl jen základní profil

Po druhé světové válce, kdy ​se severozápadní Čechy začal​y rychle měnit v​e výhradně průmyslovou aglomeraci, začala klesat produkce lokálních hlubinných šachet, protože uhlí se těžilo převážně v povrchových velkolomech. Průmyslový význam podmokelské dráhy se snižoval a dráha mezi Litvínovem a Jirkovem sloužila více pro osobní dopravu. Podle pamětníků byly ranní dělnické vlaky plné oběma směry.
Po napuštění Dřínovského jezera v roce 1955 začaly spoje využívat hojně i rekreanti a na této části trati byla frekventovaná osobní doprava. Srovnatelná s meziválečným obdobím, kdy bylo Krušnohoří vyhledávanou rekreační oblastí.

Koncem padesátých let však bylo rozhodnuto o rozšíření velkolomu ČSA, který nakonec pohltil šest zastávek a stanic – Albrechtice, Dřínov (Jezeří), Dřínov zastávka, Kundratice, Nové Sedlo nad Bílinou a Kyjice. S koncem platnosti jízdního řádu 1970 / 1971 už osobní vlaky mezi Litvínovem a Jirkovem nevyjely. Potenciál nahradit osobní dopravu do Chomutova měla nová silnice 13 vystavěná v roce 1976​ o něco výše trati na úpatí Krušných hor mezi Horním Jiřetínem a Vysokou Pecí. Přes svojí finanční náročnost vydržela jen do roku 1985. Směr do Chomutova od té doby umožňuje rychlostní ​komunikace přes Komořany a Ervěnickou výsypku.

Stanice v Horním Jiřetíně sloužila ještě nějaký čas jako překladiště pro nákladní dopravu. V roce 1994 se uvažovalo o znovuzavedení osobní vlakové dopravy z Litvínova do Horního Jiřetína, ale kvůli rozkradení kolejí po celé délce trati se od tohoto projektu upustilo. I přes to sloužila budova nádraží ještě nějakou dobu jako bytovka pro železničáře a až do roku 2014 fungovala v jejím přízemí soukromá restaurace. Potom budova už jen chátrala.

Chod místní restaurace je zachycen ve známém undergroundovém černobílém filmu „A bude hůř“, režiséra Petra Nikolaeva a producenta Čestmíra Kopeckého. Pár scén se natáčelo v předzahrádce restaurace v létě 2005 .

Opuštěnou budovu hornojiřetínského nádraží koupilo město v roce 2017 spolu s pozemkem bývalé železniční trati z Litvínova přes Černice až pod zámek Jezeří. Na něm plánuje v budoucnosti vystavět cyklostezku.

Nádraží bylo z rozpočtu města přestavěno na hotel v roce 2022 s celkovými náklady 20. mil. Kč a od roku 2024 slouží hlavně turistům a cykloturistům se zájmem o zdejší památky, převážně těm, kteří plánují navštívit velmi populární nedaleký zámek Jezeří a Čertovu kapli.

Obnova objektu nádraží byla velmi rozsáhlá. Dotkla se doslova všech konstrukcí. Šlo zejména o tyto práce: oprava krovu, nová střecha, zpevnění stropů, zcela nové dispozice místností ve všech třech podlažích, zcela nové kompletní instalace, nové vytápění tepelnými čerpadly, nové výplně všech otvorů, zateplení fasády i stropů, nové přípojky, přístavba verandy připomínající styl krytého peronu​, který toto nádraží v historii nemělo a další. 

Rozsáhlá plocha bývalého kolejiště před nádražím slouží od srpna 2021 pro městské i soukromé kulturní akce. Po jedné straně plochy povede trasa plánované cyklostezky Černice–Litvínov, v jednom z koutů bude vybudováno workoutové hřiště.

Od otevření se tu každé prázdniny koná městská pouť, proběhl tady i festival metalových a punkových kapel Metalboří, opakovaně se konají hasičské branné soutěže, plánuje se zde zřídit autokino k promítnutí zajímavých filmových snímků atp.